Този уикенд аз и Rumyana бяхме на практическо Монтесори обучение за начален етап при Dilyana Sheytanova-Ivanova – създателката на първата Монтесори паралелка в държавно училище @191 ОУ „Отец Паисий“ в с. Железница, организирано от Монтесори за учители и родители и Институт за прогресивно образование / JUMP Math България
Обучението беше за учители и родители на ученици от първи до четвърти клас и продължи два дни.
Първия ден беше посветен на теоритичната подготовка по метода на Мария Монтесори и всичко, което е характерно за децата в този период на развитие:
засиленото чувство за справедливост и спазване на правилата от другите, и така характерното за децата „не е честно“.
за голямото любопитство на децата и за важността на въображението в този период, което не бива да бъде бъркано с фантазията, а е въображение, базирано на реалността.
за важността на морала и оформянето му в този период
за свободата в граници и важността на правилата в класната стая, които са предложени и формулирани от децата и отговорността на децата за ежедневното им съблюдаване и спазване на правилата и как почистването и подреждането след себе си са също толкова важни, колкото и самата обучителна дейност.
за ролята на учителя да посее семената на интереса и любопиството, за задачата му да подреди голямата картина за света чрез петте големи уроци на Монтесори – история на света, история зараждането на живота, история на човека, история на писмеността и история на математиката, за да даде общото знание и след това детето да върви към конкретното, към множество индивидуални или групови проекти, които са запалили интереса му.
За важността детето да определи кой съм аз и къде е моето място и как съм свързан с останалите, с природата, с обществото.
За космополитното или космическото образовие на Монтесори т. нар. „cosmic education“ и идеята, че детето е гражданин на света, една идея, която сега е съвсем разбираема и нормална, но напълно революционна преди 100 години, когато Монтесори създава своята педагогика.
Вторият ден беше посветен на работа с материалите в класната стая и Диляна ни показа десетки авторски материали, изработени от нея и нейната колежка, извадени от учебниците и вложени принципите на Монтесори в тях:
да има движение, за да има концентрация,
да има работа с ръцете,
да има всичко необходимо, за да може детето да работи само,
да има една цел на материала,
да има контрол на грешката, за да може детето само да види къде е сгрешило и да поправи само своята грешка.
да има реалистични снимки и предмети
да има няколко възможности за работа с материала, като да се върви от простото към сложното.
Тя ни обясни как Монтесори говори за една характерна особеност на децата в този период на развитие и как те имат нужда от различни материали, които да обясняват една и съща концепция, и че вече го няма това така характерно за децата 3-6 г. повторение на една и съща дейност по безброй пъти.
За важността на реда и на правилата в тази възраст, за важността на умението сам да си направиш саморефлексия, самооценка и сам да видиш къде ти е трудно и къде имаш нужда от помощ, за картата за самооценка, която децата попълват всеки ден и проследяват сами развитието си и за практическото приложение на метода без награди, наказания и оценки в реална работеща Монтесори класна стая.
И за двете с Руми беше много интересно и полезно, взехме си много идеи за материали, вдъхновени сме и сме изключително благодарни на Диляна Иванова за организираното Монтесори обучение, за споделените знания и авторски материали и за предоставената възможност да бъдем част от обучението.

