За втора година имах удоволствието да бъда част от Културен фестивал Реката в Свищов на 11, 12 и 13 август. Тази година тема на моята работилница избрах да бъде развитие на сетивата: тактилност (усещане за допир), обоняние (аромати) и слух.

„Децата виждат най-добре с ръцете си“, казва Мария Монтесори и всеки учител и родител е забелязал, че когато децата имат интерес към някои предмет, искат да го пипнат и да го подържат в ръцете си.

Сензориката е втората област от петте области, за които Монтесори говори в книгите си, веднага след дейности от ежедневието и преди математиката и българския език. Затова е и важно преди да учим децата да броят и да пишат, да бъде задоволена тази сензорна потребност, към която те са особено чувствителни в този период на развитие, а именно от три до шест години.

И така на моята Монтесори сетивна работилничка няколко десетки дечица, гости на фестивала, изработиха и занесоха вкъщи: над 200 сензорни балончета, над 100 сензорни капачки с лепило за изработване на тактилна повърхност, над 100 маракаса, пълни с шарен и черен боб, кус-кус, бял ориз червена и зелена леща, нахут, царевица, брашно и царевичен грис, над 100 ароматни торбички от органза, пълни със: ванилия, канела на пръчки и карамфил пресни мента, босилек и джоджен, маточина, мащерка и лавандула, звездовиден анасон и кафе на зърна.

Знаете ли аромата на кафето неутрализира ароматите, а аромата на босилека усилва обонянието?

Видях много любопитство и желание в очите на децата да пипат, да пресипват, да усещат текстурата в балончетата, да смесват, да искат да познаят ароматите, да се опитат да направят два еднакви маракаса с еднакво количество червена леща, за да произведат еднакъв звук. Имаше и няколко по-големи деца, включително и тинейджъри, привлечени от ароматите.

И много родители, на които също им хареса да преоткрият ароматите, и често се случваше да чувам възгласи „Много хубаво мирише при вас, какво се готви тук?“

Възможността мозъка на детето да събира информация чрез сетивата е много ценна, защото децата учат главно чрез сетивата си в тази възраст.

Важно е да се даде възможност да се експериментира, да се усети кое е по-тежко, да се смесват, след като са успели да ги различат поединично, да се играе със затворени очи, за да се изолира информацията от очите, за да се засилят останалите сетива:

Със затворени очи – Кое балонче е по-леко? Кое балонче е по-тежко?“

Със затворени очи, с цел да се развие баричното сетиво. – Кое балонче е по-меко и кое е по-твърдо?
Коя капачка е по-гладка, а коя е по-грапава?

Можеш ли да чуеш дали този звук от този маракас, (пълен с ориз например) е същия, като този звука от този маракас (пълен с нахут например)?

След като са научили ароматите и могат да различат три поне: Познай аромата: На какво ухае? (лавандула например)? А можеш ли да различиш този аромат от този? (босилек и кафе на зърна например)

Винаги е важно, когато се играят тези игри да бъдат избирани най-силно контрастни варианти на аромати, повърхности, звуци, за да може постепенно да се тренират сетивата, след това да различават по-фините разлики.

С особени благодарности за Реката , за една от главните организатори Plamenka Georgieva и на Вяра Манолова -моята колежка от Монтесори педагогика в СУ и доброволец вече втора година за помощта в моята работилничка.

 

Автор: Румяна Николова