
За Монтесори педагогиката изпълнителските умения заемат много важно място. Те помагат на децата да израснат в независими, саморегулиращи се и мислещи индивиди.
Но какво са изпълнителските умения?
Това са умствени процеси, които са обвързани около решаването на конкретна задача. Те могат да бъдат по-прости – от планирането как да се вземе бисквитка и нужните инструменти за това, до планирането на по-сложни задачи като изпълняването на много дейности, които трябва да бъдат свършени за определен период от време. Време. Тази дума става толкова популярна в наши дни. Забързаното ни ежедневие изисква от всички ни да бъдем максимално ефективни до последната секунди, Да, ефективни. Заемайки се с все повече неща, обществото вече определя един човек като успешен, ако завършва всяка поставена му задача. Нашето съвремие толерира това и прилага допълнителен натиск върху големи и малки водейки до психични разстройства, включително и депресивни състояния. Но какво се случва с едно дете, което няма нужните инструменти, за да отговори на този обществен натиск? Всички, които имат такова дете вкъщи им е ясно – то е порицавано на ежедневна база и му е втълпявано, че трябва да се справя по-добре. “Хайде, тръгвай ти казах!“ кънти в нашите уши, но не и в техните, вече притъпени към репликите, които са еднообразни. Дори свършването на определена задача се превръща в истинска агония, за родител и дете, която сякаш няма край. Как да избегнем този омагьосан кръг? Има ли решение?
Тези проблеми нямаше да съществуват, ако още в самото си начало възприемахме абсолютно обективно детето като едно отделно същество със свой собствен ум и тяло. Да устоиш на порядките, които са залегнали в традициите на отглеждане, на хорското мнение, на твоето собствено възпитание със своите предимства, но и недостатъци, е предизвикателство за мнозина. Трябва да се започне от начало и това начало за мен беше Монтесори педагогиката – макар и не с проницателността на писател, д-р Мария Монтесори е човек на науката, която е държала да се огледа всеки детайл под светлината на знанието, за да може да се вземе обективно решение за поведението на дадено дете. Обръща особено внимание на нуждата на родителя да изземва функциите на детето, лишавайки го от самостоятелността, която ще му е нужна, за да се справи с живота извън семейната среда. Гъвкавост! Тази дума широко се използва при интервютата за работа, често с абсолютно празно съдържание. За каква гъвкавост може да се говори, ако още от малък са те хранили с лъжичка до по-късна възраст, ако при ходене са те държали за ръка, за да проходиш по-бързо, ако при тоалетните нужди са те държали в памперси до по-късна възраст, защото така е по-удобно. Тези проблеми са засегнати в Монтесори педагогиката и д-р Мария Монтесори е посветила живота си на решенията, до които е стигнала и отвъд тях. Но нека сега разгледаме изпълнителските умения по-подробно, за да можем по-лесно да класифицираме дадено действие.
Видове изпълнителски умения:
• Работна памет (задържане на отговора, боравене с паметта)
• контрол на емоциите (управлението на емоциите води до по-добро управление на социалните взаимодействия и по-добри решения в тази връзка)
• Контрол на подтискане (способността за поддържане на вниманието, целенасочено упорство)
• Планиране и организация (иницииране на изпълнението, планиране/приоритизиране , управление на времето
• Когнитивна гъвкавост – мисловно реорганизиране поради промени в средата
Правилно организираната среда в Монтесори класната стая или в домашна обстановка, естествено стимулират развитието на тези изпълнителски умения. Материалите, тяхната бройка, тяхната изменчивост в зависимост от темата, свободата на избор, водят до израстването на децата в едни независими индивиди.
Монтесори педагогиката и развитието на изпълнителските умения
1.Практически живот и работа с конкретни/абстрактни материали
Средата е организарана по такъв начин, че децата могат да работят чрез наблюдение, повторение като по този начин изследват повтарящи се модели, които да анализират и възпроизведат. За тази цел те трябва да използват своята работна памет и контрол на подтискане, за да постигнат своята цел. Чистенето на масата с метличка носи освен очевидния ефект, но и развитие на отговорно поведение, контрол на подтискане и когнитивно подтискане, породено от създалата се ситуация.
2. Свобода на избор
Една от основните колони в Монтесори обучението е свободата на децата сами да правят своя избор на учене. Разбира се, това умение се изгражда постепенно от учителя и е в следствие на много наблюдения над неговото поведение, но резултат е отговорност за взетото решение, иницииране на задачата, нейното планиране и съответно управление на времето в по-късна възраст.
3. Работен цикъл
В Монтесори средата се наблюдава един дълъг 3-часов работен цикъл, в който детето е ангажирано с работа и потопено изцяло в процеса. По самата си същност има пик и спад в енергията и концентрацията, която детето влага, но това е и неговата вътрешна мотивация да се справи с поставения проблем и да търси възможни решения. Боравенето с паметта и задържането на отговора заемат ключово място в този процес, а планирането и организацията осигуряват довеждането на задачите към техния край.
4. Социални взаимодействия
Работният процес в класната стая е организиран по такъв начин, че деца от различни възрасти да се заемат с поставените задачи и заедно да анализират и дискутират наблюдаването. По-големите деца помагат с предизвикателната работа като я правят да изглежда лесна, но същевременно са в ролята на учители, които трябва да обяснят начина на работата си. Постоянните интеракции тренират емоционалната интелигентност, която също лежи в основата на изпълнителските умения.
5. Индивидуализирано учене и саморефлексия
Монтесори учителите чрез своите наблюдения предоставят на децата план за работа, който да следват и който е съобразен с техните моментни нужди и интереси като предоставят предизвикателна работа, в която да срещнат своите изпълнителски умения и да се сблъскат със своите силни и слаби страни. Поставянето на цели, съответно несправянето, трябва да се самоанализира от децата, за да могат сами да организират своя работен процес, учейки се да бъдат по-ефективни. Развитието на изпълнителските умения се осигурява и от непрестанната подкрепа на учителите, които със своите насоки водят децата до положителна промяна в техните работни навици.
Положителни страни на Монтесори педагогиката във връзка с изпълнителските умения
Развитието на изпълнителските умения има ДЪЛГОТРАЕН резултат върху:
- По-задълбочено академично познание: Децата, които имат добра работна памет и
умеят да организират/планират своята работа имат по-голям шанс да бъдат
успешни с академичните предмети - Подобрени социални умения: Монтесори средата провокира кооперативния подход и осигурява
здравословни социални взаимодействия - Независимост: Чрез
прилагането на изпълнителските умения, децата придобиват самочувствието и
автономността да взимат решения, да решават проблеми и поемат отговорност
в и извън училищна среда - Учене през целия живот: Развитите изпълнителски умения водят до критично мислене и
любознателност през целия живот на детето.
Заключение
Монтесори подхода осигурява развитието на
изпълнителските умения като подкрепя децата с дейности от практическия живот,
осигурява социални интеракции със здравословен характер, подкрепя
независимостта на децата и техният избор. Планирането на задачите и тяхното разпределение
във времето осигуряват една успешна формула, която осигурява на децата едно
сигурно място в съвременния свят на ‚ефективен‘ човек, който обаче е наясно със
себе си и умее да отстоява ясно своите граници, съзнавайки, че самостоятелен
индивид.

Автор: Румяна Николова
Дата: 21.12.2024г.